Tobacco

Rovat:

Üzlettér
Becsült olvasási idő: 1 perc
Húsz százalékkal is csökkentheti a demencia kialakulásának kockázatát a kávé és a tea

Több mint 130 ezer ember adatainak vizsgálata mutatja ezt.

Napi néhány csésze tea vagy kávé fogyasztása összefügghet az alacsonyabb demenciakockázattal és a kissé jobb kognitív teljesítménnyel – derül ki egy, a Journal of the American Medical Association folyóiratban megjelent tanulmányból, melyről a The Guardian is beszámolt.

A kutatók több mint 130 ezer ember egészségügyi adatait elemezték, és azt találták, hogy azoknál, akik rendszeresen két–három csésze koffeines kávét vagy egy–két csésze koffeines teát ittak naponta, 15–20 százalékkal kisebb volt a demencia kialakulásának kockázata, mint a koffeint kerülőknél.

Képünk illusztráció (Fotó: Nathan Dumlao / Unsplash)

Az amerikai Nurses’ Health Study és a Health Professionals Follow-up Study résztvevőinek adatait esetenként 43 éven át követték. A legtöbb koffeines kávét fogyasztóknál átlagosan 18 százalékkal alacsonyabb demenciakockázatot mértek, és hasonló eredmények születtek a tea esetében is, míg a koffeinmentes kávénál nem mutattak ki védőhatást. A hatás egy bizonyos szintnél megállt, vagyis a napi két–három csésze kávénál, illetve egy–két csésze teánál több már nem járt további előnnyel.

A kutatók hangsúlyozták: az eredmények nem bizonyítják az ok-okozati kapcsolatot, mivel elképzelhető, hogy a koffeinfogyasztók más életmódbeli tényezők miatt is kevésbé hajlamosak a demenciára. A feltételezések szerint a kávéban és teában található koffein és polifenolok javíthatják az érrendszeri egészséget, csökkenthetik a gyulladást és az oxidatív stresszt, de további vizsgálatokra van szükség. A szakértők szerint a kávé és tea nem „csodafegyver”: a demencia megelőzésében továbbra is a kiegyensúlyozott étrend, a rendszeres mozgás, a jó alvás és az egészséges életmód játssza a főszerepet.

Korábban más kutatások is jutottak hasonló következtetésre, de például a bor- és sörfogyasztás kapcsán is felmerült már ilyen egészségügyi hatás.