hirdetés
ÜDVÖZÖLJÜK A TOBACCO SZAKLAP HONLAPJÁN!
Oldalunkon a Nemzeti Dohányboltok számára készülő tartalmak olvashatók.
2021. november. 28., vasárnap - Stefánia.
hirdetés

Figyeljünk önmagunkra!

3 boldogságfokozó technika a borongós, szürke hétköznapokra

A nyár pezsgő élményei után, az ősz az elcsendesedés, befelé figyelés időszaka. Azonban a nappalok rövidülésével, mindannyian hajlamosabbak lehetünk idomulni az időjárási viszonyokhoz és szürkén, borongósan hozzáállni a mindennapokhoz. De tehetünk azért, hogy csak az időjárás váljon egyre sötétebbé, a gondolataink ne! Cikkünkben olyan pozitív pszichológiai gyakorlatokat mutatunk, amelyek segíthetnek átvészelni az őszi napokat.

Az emberek többsége hajlamos negatív fókuszban szemlélni a világot. A negatív események mélyebb nyomot hagynak a bennünk, mint a pozitívak. De ez nem törvényszerűen van így. Az agy „áthuzalozásával” lehetőségünk nyílik megváltoztatni a korábbi gondolkodási sémáinkat, és a pozitív tényezőkre koncentrálni. Ezt nevezi a pszichológia kognitív átkeretezésnek.

Hogyan segíthet a pozitív pszichológia?

A pozitív pszichológia – ahogy a nevében is szerepel – alapvetően a pozitív dolgokra helyezi a fókuszt. Szembe megy a klasszikus pszichológiai szemléletmóddal: a betegségek és problémák helyett az erősségekre és a lehetőségekre fókuszál.

Célja az optimális emberi működés feltárása, vagyis az egyének kivirágoztatása („flourishing”). A pozitív pszichológia küldetése azoknak a tényezőknek a megragadása, amik jobbá teszik az életet mind egyéni, mind társadalmi szinten. Fontos kiemelni, hogy bár szembe megy a betegségközpontú pszichológiával, mégsem akar versenybe szállni vele. A fő célja a kiegészítés. Hiszen a zavarok, betegségek gyógyítása mellett elengedhetetlen, hogy azokra a tényezőkre is jusson figyelem, amelyeket fejleszteni lehet!

Lényege tehát a jó még jobbá tétele. A pozitív pszichológiában számos olyan gyakorlat ismert, amelyek a személy kivirágzását szolgálják. Egy kis odafigyeléssel és időráfordítással, ezen technikák folyamatos gyakorlásával sokat lehet változtatni a gondolkodásmódunkon. De mindenekelőtt le kell szögeznünk, hogy ehhez fontos a tudatosság!

Boldogságnövelő technikák

Három jó dolog

A nap végén, amikor van pár szabad perced, ülj le és gondold át, aznap milyen jó dolgok történtek veled! Írj le közülük hármat, és azt is fogalmazd meg, hogy miért történtek ezek a jó dolgok! Igyekezz mindennap összeszedni ezeket az apró pozitívumokat, és ha elég kitartóan vezeted a naplódat, idővel észreveszed, hogy a pozitív dolgok jobban meg fogják ragadni a figyelmed, mint korábban!

Hálanapló/hálalevél

Az előző gyakorlathoz hasonlóan azt is érdemes lehet mindennap összeszedned, hogy melyek azok a dolgok, amik miatt hálás vagy. Ha igazán ki akarsz lépni a komfortzónádból és meglepni a környezetedet, írj hálalevelet családtagjaidnak, barátaidnak, ismerőseidnek! Ebben kifejezheted, milyen dolgokért tartozol nekik hálával. Hidd el, sokkal erőteljesebb hatása lesz annak, ha azt üzened valakinek, hogy hálás vagy neki, mint egy sima „köszönöm”-nek.

„A legjobb te”

Erősségeid feltárásában segíthet, ha visszagondolsz azokra az időkre, mikor a csúcson érezted magad. Milyen erőforrásokat használtál akkor? Milyen tulajdonságaid segítettek azokban a helyzetekben? Mindezek segítségével ráébredhetsz arra, mik azok a benned rejlő lehetőségek és erősségek, melyeket a mindennapokban is alkalmazni tudsz.

Mit nyerhetsz?

Ha rendszeresen alkalmazod és gyakorolod a korábban bemutatott technikákat, azokból számos előnyöd származhat:

  • több pozitív érzelmet élhetsz át és pozitívabbá válhat a hozzáállásod, 
  • növelik a boldogságszintet és a kreativitást,
  • javulhat a teljesítményed,
  • optimistábbnak érezheted magad,
  • általánosságban segíthetnek, hogy jobban érezd magad a bőrödben.

Tehát, ha tudatos odafigyeléssel megeddzed agyadat, akkor egy idő után automatikussá válik a pozitív fókusz. A pozitív látásmód egy választás! A boldogság pedig elhatározás kérdése, melyek a gondolatok minőségén alapul!

Sas Eszter Krisztina, online szerkesztő/újságíró
a szerző cikkei

(forrás: HRPWR)
hirdetés
hirdetés